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Alexandra Hopf

Becoming Siren
(September 1940 - May 1941)

 

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Becoming Siren verknüpft die Kulturgeschichte der Sirenen mit der Geschichte des legendären Overalls, dem Siren Suit, der während des Zweiten Weltkriegs in England von Frauen getragen wurde.In diesen Overalls traten während des Blitzkriegs auch die Tänzer*innen der gleichnamigen Performance Gruppe The Sirens auf. In Bunkern und Untergrundschächten entwickelten sie eine Choreografie, die den Ausnahmezustand in einen rite de passage verwandelte. So öffnet sich innerhalb der Geschichte der Raum für ein utopisches gesellschaftliches Moment, das Geschlechterpolaritäten und Klassenunterschiede auflöst.

 

Historische Beschreibungen zum Tarnverhalten von Tieren und Menschen, in denen sich die Grenzen zwischen Subjekt und Objekt auflösen, sowie Ideen über den Cyborg der Wissenschaftstheoretikerin Donna Haraway werden in Aufsätzen und poetischen Reflexionen aufgegriffen. Die Anthologie springt zeitlich und inhaltlich vor und zurück; die dabei entstehenden Lücken schaffen Raum für neue Lesarten. Anhand des historischen Quellenmaterials und der rekonstruierten Szenenbilder des Tanzes wird nicht nur sichtbar, wie vielgestaltig die mythologische Sirene ist, sondern wie sie sich nach Jahrhunderten der Aneignung ihres Mythos selbst ermächtigt hat. 

Becoming Siren links the cultural history of the siren with the story of the legendary ‘Siren Suit’, an overall worn by women in England during World War II. This suit was also worn by the dancers of the performance group ‘The Sirens’. Performing in bunkers and underground shelters during the Blitzkrieg, they developed a choreography which transformed the state of emergency into a rite of passage. Within this narrative, a space unfurls for a utopian social moment in which gender polarities and class differences dissolve.

Historical texts of animal and human camouflage behaviour, which depict how boundaries between subject and object dissolve, as well as ideas about the cyborg inspired by science theorist Donna Haraway are taken up in essays and poetic reflections. The anthology jumps back and forth in terms of time and content; the resulting gaps create spaces for new readings. The historical source material and the reconstructed scene images of the dance make visible not only how multifaceted the mythological siren is, but also how she has empowered herself after centuries of her myth being appropriated.

 



 

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Texts: Includes historical texts. All contemporary texts

by Silke Ballath, Rosanna McNamara, Alexandra Hopf

Photography: Includes historical images. All

contemporary photography by Alexandra Hopf

Concept: Alexandra Hopf

Book Design: Book Book

Printed on: Munken Print White 15 115 g / m2, Magno

Gloss 170 g / m2, Arena Rough Extra White 300 g / m2

Typeface: Adobe Caslon Pro, Edward Pro, William

Typetransformation: Frutiger to Galliard, Galliard to

Frutiger. Generated with FontChameleon Software

released in 1994, but discontinued in 1997. It allowed

for a mix and match, extending and blending of

parametrically shake fonts.

Printing and Binding: Feindruckerei Gutenberg Beuys

Translation: Elizabeth Dawson

Copy-editing: Elizabeth Dawson, Tina Wessel

Image Editing: Hausstätter Herstellung

© 2020, Vexer Verlag St.Gallen / Berlin and Alexandra Hopf

ISBN: 978-3-907112-34-2

Chf 41 / Euro 38

This book was made possible with the kind support of
the Berlin Senate Department for Culture and Europe  

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